# TIPTA UZMANLIK SINAVINDA (TUS) BÜYÜK DİL MODELLERİ İNSANLARDAN DAHA MI BAŞARILI?

### v1

@@ 3.1 Veri Kümesi
Bu çalışmada ÖSYM’nin yapmış olduğu 2021 TUS 1. Dönem sınavı temel veri kümesi olarak kullanılmıştır. Bu sınav iki bölümden oluşmaktadır: Klinik Tıp Bilimleri Testi (KTBT) ve Temel Tıp Bilimleri Testi (TTBT). Her bir bölümde 5 seçenekli 120 adet soru bulunmaktadır. Sınavda 7 adet görsel içerikli sorular bulunmaktadır. Bunlardan; 2 tanesi KTBT sınavına ait, 5 tanesi TTBT sınavına ait görsel içerikli sorulardır. Bu görseller 3 ilüstrasyon, 2 grafik, 1 şekil ve 1 fotoğraftan oluşmaktadır. Sınav kitapçığı ve cevap anahtarı ÖSYM’nin web sitesinde kamuya açık olarak PDF dosya formatında yayınlanmıştır [3, 2]. Bu dosya elle temizlenerek soruların metinleri ayıklanmıştır. Sorulardaki görseller de benzer şekilde elle ayıklanmış veya ekran görüntüsü alınıp PNG formatında kaydedilmiştir. Soruların metin içerikleri ve PNG formatındaki görüntü dosyalarına https://www.kaggle.com/datasets/yeimaygl/2021-1-dnem-tus-sorular-veri-seti linkinden ulaşılabilmektedir.
Şekil 1: Örnek TUS soruları
Şekil 1’de TUS sorularından örnek iki soruya yer verilmiştir. Şekil 1a’daki soru, tamamen metin tabanlı bir sorudur. Bu tür sorular ile adayların bilgileri ölçülmekte ve tanı koyma becerileri değerlendirmektedir. Şekil 1b’deki soruda ise metinsel içeriğe ek olarak soru, bir X-Y grafiği içermektedir. Verilen grafik ile adayların yorumlama yeteneklerinin ölçülmesi amaçlanmaktadır.
@@ 4 Deney Sonuçları ve Tartışma
Şekil 2: Gemini’nin cevaplayamadığı sorular [3, 2]
Şekil 2’de Gemini’nin cevaplayamadığı görsel içerikli TTBT ve KTBT’den örnek olarak iki soruya yer verilmiştir. Bu çalışmada, görsel içerikli soruların tümü için ChatGPT-4 ve ChatGPT-4o bir cevap verirken Gemini, TTBT’deki 2 numaralı soru (Şekil 2a) ve KTBT’deki 54 numaralı soru (Şekil 2b) olmak üzere bu sorulardan ikisinin görüntüsünü işleyemeyip bir cevap vermemiştir. Bu durumla ilgili herhangi bir geri bildirimde bulunmamıştır. Gemini bu noktada diğer modellere göre geride kalmıştır.
@@
Şekil 3: 2021 TUS 1. Dönem TTBT ve KTBT sorularının doğru cevaplanma oranı(%) ve boş bırakılma oranı (%)
Şekil 3a’da da görüldüğü gibi TTBT’de 24 ve 32 numaralı soruların %92 ile en yüksek, 110 ve 120 numaralı soruların ise %5 ile en düşük doğru cevaplanma oranına sahip olduğu belirtilmiştir. ChatGPT-4o ve Gemini 24, 32 ve 110; ChatGPT-4 ise 120 numaralı sorular için cevabı doğru bir şekilde vermiştir. Bununla birlikte, %67 oranla 73 numaralı soru en çok boş bırakılan soru olup TTBT sorularının boş bırakılma oranlarının ortalaması %16 olarak hesaplanmıştır. Bu kapsamda, üç model de en çok boş bırakılan soruyu cevap anahtarına uygun bir şekilde cevaplamıştır.
Şekil 3b’deki KTBT’de ise 39 numaralı soru %96 ile en yüksek, 109 numaralı soru %3 ile en düşük doğru cevaplanma oranı olarak belirlenmiştir. Benzer şekilde, üç model de 39 numaralı soruyu cevap anahtarına uygun olarak doğru bir şekilde cevaplamıştır. 109 numaralı soru, adayların %73’ü tarafından boş bırakılmış olup bu sorunun adaylar için zorlayıcı bulunmuş olduğu belirtilmiştir. ChatGPT-4o ise bu soru için yine doğru cevabı sunmuştur. TTBT’de olduğu gibi KTBT’nin boş bırakılma oranlarının ortalaması %11.1 olarak hesaplandığı belirtilmiştir.
Tüm cevaplar göz önüne alındığında TTBT ve KTBT testlerinde yapay zeka modelleri ortalama bir insandan çok daha iyi performans sergilemiştir. Şekil 4a ve Şekil 4b’de özellikle ChatGPT-4o modeli, doğru cevap sayıları ile öne çıkmaktadır. ChatGPT-4o’dan alınan cevaplar ile cevap anahtarı olarak verilen sonuçlar karşılaştırıldığında ChatGPT-4o, TTBT ve KTBT testlerinde sırasıyla 107 ve 117 soruyu doğru cevaplamıştır.
Şekil 4: Modellerin TTBT ve KTBT’deki doğruluk oranları
Şekil 4a ve Şekil 4b’de yer verilen grafikler incelendiğinde 2021 TUS 1. Dönemi değerlendirmesi kapsamında, TTBT ve KTBT testlerinde yapay zeka modellerinin performansına dair yapılan analizler sonucunda TTBT’de Gemini ve ChatGPT-4 modellerinin doğruluk oranları %77.5 iken ChatGPT-4o modelinin doğruluk oranı %89.17 olarak elde edilmiştir. Bu durum, ChatGPT-4o modelinin en yüksek doğruluk oranına sahip olduğunu göstermektedir. En iyi adayın 120 soruda 106 soruyu doğru yapması ile başarım oranının %88.33 olduğu söylenebilir. Adaylar ortalaması dikkate alındığında ise adayların ortalama olarak 62 soru doğru yaptığı belirtilebilir.
KTBT’de ChatGPT-4 modeli %87.5 oranında doğru sonuç vermiştir. ChatGPT-4o modeli ise %97.5 doğruluk oranı ile yine en yüksek doğruluğa sahiptir. Şekil 4b incelendiğinde KTBT’de Gemini modelinin doğruluk oranı %68.33 olarak belirlenmiş olup, ChatGPT-4 ve ChatGPT-4o modellerine kıyasla daha düşük bir performansa sahip olduğu söylenebilir. TTBT’dekine benzer şekilde, en iyi adayın 120 soruda 113 soruyu doğru yapması ile başarım oranının %94.17 olduğu, adaylar ortalaması dikkate alındığında ise adayların ortalama olarak 77 soru doğru yaptığı belirtilebilir.

### v2

@@ 3.1 Veri Kümesi
Bu çalışmada ÖSYM’nin yapmış olduğu 2021 TUS 1. Dönem sınavı temel veri kümesi olarak kullanılmıştır. Bu sınav iki bölümden oluşmaktadır: Klinik Tıp Bilimleri Testi (KTBT) ve Temel Tıp Bilimleri Testi (TTBT). Her bir bölümde 5 seçenekli 120 adet soru bulunmaktadır. Sınavda 7 adet görsel içerikli sorular bulunmaktadır. Bunlardan; 2 tanesi KTBT sınavına ait, 5 tanesi TTBT sınavına ait görsel içerikli sorulardır. Bu görseller 3 ilüstrasyon, 2 grafik, 1 şekil ve 1 fotoğraftan oluşmaktadır. Sınav kitapçığı ve cevap anahtarı ÖSYM’nin web sitesinde kamuya açık olarak PDF dosya formatında yayınlanmıştır [3, 2]. Bu dosya elle temizlenerek soruların metinleri ayıklanmıştır. Sorulardaki görseller de benzer şekilde elle ayıklanmış veya ekran görüntüsü alınıp PNG formatında kaydedilmiştir. Sorulara https://www.osym.gov.tr/TR,15072/tus-cikmis-sorular.html linkinden ulaşılabilmektedir.
TUS sınavında metin tabanlı sorular ile adayların bilgileri ölçülmekte ve tanı koyma becerileri değerlendirmektedir. Bu sınavda metinsel içeriğe ek olarak, grafik barıdıran sorular da yer almaktadır. Verilen grafik ile adayların yorumlama yeteneklerinin ölçülmesi amaçlanmaktadır.
@@ 4 Deney Sonuçları ve Tartışma
Bu çalışmada, görsel içerikli soruların tümü için ChatGPT-4 ve ChatGPT-4o bir cevap vermiştir. TTBT’de yer alan 2 numaralı soru bir MR görüntüsü içerirken KTBT’deki 54 numaralı soru bir çeşit deri hastalığına sahip bir çocuğun görüntüsünü içermektedir. Gemini, TTBT’deki 2 numaralı soru ve KTBT’deki 54 numaralı soru olmak üzere bu sorulardan ikisinin görüntüsünü işleyemeyip bir cevap vermemiştir. Bu durumla ilgili herhangi bir geri bildirimde bulunmamıştır. Gemini bu noktada diğer modellere göre geride kalmıştır.
Figure 1: 2021 TUS 1. Dönem TTBT ve KTBT sorularının doğru cevaplanma oranı(%) ve boş bırakılma oranı (%)
@@
Şekil 1a’da da görüldüğü gibi TTBT’de 24 ve 32 numaralı soruların %92 ile en yüksek, 110 ve 120 numaralı soruların ise %5 ile en düşük doğru cevaplanma oranına sahip olduğu belirtilmiştir. ChatGPT-4o ve Gemini 24, 32 ve 110; ChatGPT-4 ise 120 numaralı sorular için cevabı doğru bir şekilde vermiştir. Bununla birlikte, %67 oranla 73 numaralı soru en çok boş bırakılan soru olup TTBT sorularının boş bırakılma oranlarının ortalaması %16 olarak hesaplanmıştır. Bu kapsamda, üç model de en çok boş bırakılan soruyu cevap anahtarına uygun bir şekilde cevaplamıştır.
Şekil 1b’deki KTBT’de ise 39 numaralı soru %96 ile en yüksek, 109 numaralı soru %3 ile en düşük doğru cevaplanma oranı olarak belirlenmiştir. Benzer şekilde, üç model de 39 numaralı soruyu cevap anahtarına uygun olarak doğru bir şekilde cevaplamıştır. 109 numaralı soru, adayların %73’ü tarafından boş bırakılmış olup bu sorunun adaylar için zorlayıcı bulunmuş olduğu belirtilmiştir. ChatGPT-4o ise bu soru için yine doğru cevabı sunmuştur. TTBT’de olduğu gibi KTBT’nin boş bırakılma oranlarının ortalaması %11.1 olarak hesaplandığı belirtilmiştir.
Tüm cevaplar göz önüne alındığında TTBT ve KTBT testlerinde yapay zeka modelleri ortalama bir insandan çok daha iyi performans sergilemiştir. Şekil 2a ve Şekil 2b’de özellikle ChatGPT-4o modeli, doğru cevap sayıları ile öne çıkmaktadır. ChatGPT-4o’dan alınan cevaplar ile cevap anahtarı olarak verilen sonuçlar karşılaştırıldığında ChatGPT-4o, TTBT ve KTBT testlerinde sırasıyla 107 ve 117 soruyu doğru cevaplamıştır.
Figure 2: Modellerin TTBT ve KTBT’deki doğruluk oranları
Şekil 2a ve Şekil 2b’de yer verilen grafikler incelendiğinde 2021 TUS 1. Dönemi değerlendirmesi kapsamında, TTBT ve KTBT testlerinde yapay zeka modellerinin performansına dair yapılan analizler sonucunda TTBT’de Gemini ve ChatGPT-4 modellerinin doğruluk oranları %77.5 iken ChatGPT-4o modelinin doğruluk oranı %89.17 olarak elde edilmiştir. Bu durum, ChatGPT-4o modelinin en yüksek doğruluk oranına sahip olduğunu göstermektedir. En iyi adayın 120 soruda 106 soruyu doğru yapması ile başarım oranının %88.33 olduğu söylenebilir. Adaylar ortalaması dikkate alındığında ise adayların ortalama olarak 62 soru doğru yaptığı belirtilebilir.
KTBT’de ChatGPT-4 modeli %87.5 oranında doğru sonuç vermiştir. ChatGPT-4o modeli ise %97.5 doğruluk oranı ile yine en yüksek doğruluğa sahiptir. Şekil 2b incelendiğinde KTBT’de Gemini modelinin doğruluk oranı %68.33 olarak belirlenmiş olup, ChatGPT-4 ve ChatGPT-4o modellerine kıyasla daha düşük bir performansa sahip olduğu söylenebilir. TTBT’dekine benzer şekilde, en iyi adayın 120 soruda 113 soruyu doğru yapması ile başarım oranının %94.17 olduğu, adaylar ortalaması dikkate alındığında ise adayların ortalama olarak 77 soru doğru yaptığı belirtilebilir.