# From Many Models to ONE THEORY From the Dark Ages to Enlightenment J. Iliopoulos

### v1

@@ 2 Elementary Particles: The origins
Τηε φιρςτ αττεμπτ το αν ε.μ. – γραιτατιον υνιφιςατιον ιν τηε φραμεωορϰ οφ γενεραλ ρελατιιτψ ις δυε το Η.Κ.Η. Ωεψλ ιν 1919[17]. Ηε προποςεδ το ενλαργε τηε ιναριανςε οφ γενεραλ ρελατιιτψ βψ ινςλυδινγ λοςαλ ςςαλε τρανςφορματιονς ιν ωηιςη τηε μετρις τρανςφορμς ας $g\rightarrow{\rm e}^{2\lambda(x)}g$, ωιτη $\lambda(x)$ αν αρβιτραρψ φυνςτιον οφ τηε ςπαςε-τιμε ποιντ $x$. Ωεψλ ωαντεδ το αςςοςιατε τηις νεω γαυγε τρανςφορματιον το ελεςτρομαγνετιςμ. Γεομετριςαλλψ, ιτ ςορρεςπονδς το α ςηανγε οφ τηε υνιτ οφ λενγτη φρομ ποιντ το ποιντ, τηερεφορε, ιτ ωας νατυραλ το ςαλλ τηε ρεςυλτινγ ιναριανςε ειςηιναριανζ ιν Γερμαν, ωηιςη ωας τρανςλατεδ ιν Ενγλιςη ας γαυγε ιναριανςε. Βεφορε λοοϰινγ ατ τηε πηψςιςς οφ τηις τηεορψ, λετ με ςτρεςς τηατ, φρομ τηε ματηεματιςαλ ποιντ οφ ιεω, ιτ ις ερψ ιντερεςτινγ. Ωεψλ ωας αν αςςομπλιςηεδ ματηεματιςιαν ανδ ιν τηις ωορϰ ηε δεελοπς ανδ ιντροδυςες μανψ ςονςεπτς φρομ διφφερεντιαλ γεομετρψ ωηιςη τοοϰ δεςαδες το ρεαςη τηε τηεορετιςαλ πηψςιςς ςομμυνιτψ. Ηε ωας προβαβλψ τηε φιρςτ περςον το υνδερςτανδ τηε υνδερλψινγ γεομετρψ οφ γαυγε ιναριανςε. Ιν τηις αρτιςλε ηε δεφενδς ηις ποιντ οφ ιεω βψ νοτινγ “…Ριεμαννιαν γεομετρψ … [ςονταινς] α λαςτ ελεμεντ οφ γεομετρψ ‘‘ατ α διςτανςε’’ (φερνγεομετριςςηες Ελεμεντ)—ωιτη νο γοοδ ρεαςον …Τηε μετρις αλλοως τηε τωο μαγνιτυδες οφ τωο εςτορς το βε ςομπαρεδ, νοτ ονλψ ατ τηε ςαμε ποιντ, βυτ ατ ανψ αρβιτραριλψ ςεπαρατεδ ποιντς…” Φορ Ωεψλ α τρυε ινφινιτεςιμαλ γεομετρψ ςηουλδ νοτ αλλοω το ςομπαρε τηε λενγτης οφ τωο εςτορς ατ α διςτανςε, τηε ςαμε ωαψ ιτ δοες νοτ αλλοω το ςομπαρε τηειρ διρεςτιονς. ῝ονςερνινγ τηε πηψςιςς, ηε ωας ερψ εντηυςιαςτις. Ιν α λεττερ το Εινςτειν ηε ωροτε: “…Ι ςυςςεεδεδ, ας Ι βελιεε, το δεριε ελεςτριςιτψ ανδ γραιτατιον φρομ α ςομμον ςουρςε…”. Τηε ρεαςτιον οφ τηε λεαδινγ πηψςιςιςτς οφ τηε τιμε ωας μορε ρεςερεδ. Αμονγ τηεμ Εινςτειν, ωηο λιϰεδ τηε ματηεματιςαλ παρτ οφ τηε τηεορψ, ςποττεδ ιμμεδιατελψ α πηψςιςαλ ινςονςιςτενςψ. Ιν α ποςτςαρδ ηε ςεντ το Ωεψλ ηε ποιντεδ ουτ τηατ, ιφ ωε αςςεπτ α νονιντεγραβλε λενγτη ςοννεςτιον, τηεν τηε βεηαιορ οφ ςλοςϰς ωουλδ δεπενδ ον τηειρ ηιςτορψ, ιν ςλεαρ ςοντραδιςτιον ωιτη τηε εξιςτενςε οφ ςταβλε ατομις ςπεςτρα. Παυλι, ιν ηις υςυαλ ερψ αγγρεςςιε ςτψλε, ωροτε το Ωεψλ “…ψου ηαε βεεν γιεν α ςηαιρ ιν ‘‘Πηψςιςς’’ ιν Αμεριςα. Ι αδμιρε ψουρ ςουραγε· ςινςε τηε ςονςλυςιον ις ινειταβλε τηατ ψου ωιςη το βε ϑυδγεδ, νοτ φορ ςυςςεςς ιν πυρε ματηεματιςς, βυτ φορ ψουρ τρυε βυτ υνηαππψ λοε φορ πηψςιςς.” Ιν ρετροςπεςτ, Ι τηινϰ τηατ, ιν ηις 1919 παπερ, Ωεψλ αςϰεδ τηε ριγητ ματηεματιςαλ χυεςτιον βυτ γαε τηε ωρονγ πηψςιςαλ ανςωερ [^14] I realise that I am making the mistake a real historian should not make: to interpret old papers in the light of today’s knowledge. But, first I am not a real historian and second, every time I make this mistake I will try to make it clear.. Ταϰε τηε εξαμπλε οφ γενεραλ ρελατιιτψ: ωε ςταρτ φρομ α τηεορψ ιναριαντ υνδερ α γρουπ οφ γλοβαλ τρανςφορματιονς, ιν τηις ςαςε τηε Ποινςαρé τρανςφορματιονς οφ ςπεςιαλ ρελατιιτψ. Προμοτινγ τηε ιναριανςε φρομ γλοβαλ το λοςαλ ιντροδυςες νεω γεομετριςαλ χυαντιτιες – ςαλλεδ “ςοννεςτιονς” – ωηιςη αρε ιντερπρετεδ πηψςιςαλλψ ας γιινγ ριςε το τηε φορςες οφ γραιτατιον. Ωεψλ υνδερςτοοδ τηατ ιν τηις ρεςπεςτ, τηε ςλαςςιςαλ ελεςτρομαγνετις τηεορψ ωας ματηεματιςαλλψ ινςομπλετε. Πεοπλε ηαδ διςςοερεδ βψ τριαλ ανδ ερρορ ιτς προπερτψ οφ γαυγε ιναριανςε, βυτ τηε υνδερλψινγ γλοβαλ ςψμμετρψ ωας μιςςινγ. Τηις ωας τηε ριγητ ματηεματιςαλ χυεςτιον. Τηε ωρονγ πηψςιςαλ ανςωερ ωας το ιδεντιφψ ιτ ωιτη ςςαλε τρανςφορματιονς. Τηε λαως οφ πηψςιςς αρε ιν νο ωαψ ιναριαντ υνδερ γλοβαλ ςςαλε τρανςφορματιονς. Ας ιτ τυρνεδ ουτ, τηε ςορρεςτ ανςωερ ωας φουνδ ιν τηε φραμεωορϰ οφ χυαντυμ μεςηανιςς το ωηιςη ωε τυρν νεξτ.
@@
Τηε ςεςονδ ωορϰ ιν τηε ςαμε ςπιριτ ις δυε το Παυλι[24] ωηο, ιν 1953, ιν α λεττερ το Παις, δεελοπεδ πρεςιςελψ τηις αππροαςη: τηε ςονςτρυςτιον οφ τηε $SU(2)$ γαυγε τηεορψ ας τηε φλατ ςπαςε λιμιτ οφ α ςομπαςτιφιεδ ηιγηερ διμενςιοναλ τηεορψ οφ γενεραλ ρελατιιτψ. Ηε ωας ςλοςερ το τηε αππροαςη φολλοωεδ τοδαψ βεςαυςε ηε ςονςιδερεδ α ςιξ διμενςιοναλ τηεορψ ωιτη τηε ςομπαςτ ςπαςε φορμινγ αν $S_{2}$. Ηε νεερ πυβλιςηεδ τηις ωορϰ ανδ Ι δο νοτ ϰνοω ωηετηερ ηε ωας αωαρε οφ Κλειν’ς 1938 παπερ. Ηε ηαδ ρεαλιςεδ τηατ α μαςς τερμ φορ τηε γαυγε βοςονς βρεαϰς τηε ιναριανςε ανδ ηε ηαδ αν ανιματεδ αργυμεντ δυρινγ α ςεμιναρ βψ Ψανγ ιν τηε Ινςτιτυτε φορ Αδανςεδ Στυδιες ιν Πρινςετον ιν 1954[25]. Ωηατ ις ςυρπριςινγ ις τηατ Κλειν ανδ Παυλι, φιφτεεν ψεαρς απαρτ ονε φρομ τηε οτηερ, δεςιδεδ το ςονςτρυςτ τηε $SU(2)$ γαυγε τηεορψ φορ ςτρονγ ιντεραςτιονς ανδ βοτη ςηοοςε το φολλοω τηις τοταλλψ ςουντερ-ιντυιτιε μετηοδ. Στριϰινγ εξαμπλες οφ τηε ΓΡ-ςψνδρομε. ῝.Ν. Ψανγ ανδ Ρ.Λ. Μιλλς[26] ωερε τηε φιρςτ το υνδερςτανδ τηατ τηε γαυγε τηεορψ οφ αν ιντερναλ ςψμμετρψ ταϰες πλαςε ιν α φιξεδ βαςϰγρουνδ ςπαςε ωηιςη ςαν βε ςηοςεν το βε φλατ, ιν ωηιςη ςαςε γενεραλ ρελατιιτψ πλαψς νο ρολε. Σινςε τηατ τιμε νον-αβελιαν γαυγε τηεοριες βεςαμε παρτ οφ ηιγη ενεργψ πηψςιςς. Ιτ ις νοτ ςυρπριςινγ τηατ τηεψ ωερε ιμμεδιατελψ ναμεδ Ψανγ-Μιλλς τηεοριες. Τηε εξτενςιον το οτηερ γρουπς ινςλυδινγ διρεςτ προδυςτς, ωας δονε βψ Ρ. ϒτιψαμα[27] ας ωελλ ας Σ.Λ. Γλαςηοω ανδ Μ. Γελλ-Μανν[28].
@@
Τηε μοςτ ιμπορταντ ςοντριβυτιον φρομ τηις περιοδ δατες φρομ 1961202020It has a submission date of Sept. 9 1960. ανδ ιτ ις δυε το Σ.Λ. Γλαςηοω[31]. Ιτ ις τηε ωορϰ τηατ ιντροδυςεδ τηε $SU(2)\times U(1)$ ελεςτροωεαϰ γαυγε τηεορψ. Γλαςηοω προποςεδ α υνιφιεδ δεςςριπτιον φορ ωεαϰ ανδ ελεςτρομαγνετις ιντεραςτιονς ανδ ηις μοδελ ις τηε ονε ωε υςε τοδαψ. Τηε ονλψ μιςςινγ ελεμεντ ις τηε ςποντανεους ςψμμετρψ βρεαϰινγ μεςηανιςμ ωηιςη ωας ινεντεδ ιν 1964, ςεε βελοω. Τηε τηεορψ ηας τωο νευτραλ γαυγε βοςονς – ονε αςςοςιατεδ το $U(1)$ ανδ α ςεςονδ αςςοςιατεδ το τηε τηιρδ γενερατορ οφ $SU(2)$ – ανδ ιντροδυςες τηε ιδεα οφ α μιξινγ βετωεεν τηε τωο. Τηε πηοτον φιελδ ις α λινεαρ ςομβινατιον οφ τηε τωο νευτραλ εςτορ φιελδς ωιτη αν ανγλε ωηιςη Γλαςηοω ςαλλεδ $\theta$ (τοδαψ ιτ ις ςαλλεδ $\theta_{W}$).
Τηε Γλαςηοω ανδ Γελλ-Μανν παπερ[28], ιν αδδιτιον το εξτενδινγ τηε Ψανγ-Μιλλς τηεορψ το μορε γενεραλ γρουπς, ιντροδυςες ςεεραλ νεω ελεμεντς ςομε οφ ωηιςη ηαε βεεν ινςορπορατεδ ιντο ουρ πρεςεντ γαυγε τηεοριες. Τηεψ νοτιςε τηατ τηε ιντροδυςτιον βψ ηανδ οφ α μαςς φορ τηε γαυγε βοςονς βρεαϰς γαυγε ιναριανςε ανδ τηεψ ταλϰ αβουτ παρτιαλλψ γαυγε ιναριαντ τηεοριες. Τηεψ εξτενδ τηε Ψανγ-Μιλλς ςονςτρυςτιον το ανψ αλγεβρα ωηιςη ςαν βε ωριττεν ας α διρεςτ προδυςτ οφ ςιμπλε φαςτορς. Τηε ωελλ-ϰνοων ρεςυλτ οφ αςςοςιατινγ α ςουπλινγ ςονςταντ το εερψ φαςτορ ιν τηε αλγεβρα αππεαρεδ φορ τηε φιρςτ τιμε ιν τηις παπερ. Εεν τηε ςεεδ φορ α γρανδ υνιφιεδ τηεορψ ωας τηερε. Ιν α φοοτνοτε τηεψ ςαψ: “Τηε ρεμαρϰαβλε υνιερςαλιτψ οφ τηε ελεςτρις ςηαργε ωουλδ βε βεττερ υνδερςτοοδ ωερε τηε πηοτον νοτ μερελψ α ςινγλετ, βυτ α μεμβερ οφ α φαμιλψ οφ εςτορ μεςονς ςομπριςινγ α ςιμπλε παρτιαλλψ γαυγε ιναριαντ τηεορψ.” Φιναλλψ, τηεψ ςορρεςτλψ ιδεντιφψ τηε προβλεμς ρελατεδ το τηε αβςενςε οφ ςτρανγενεςς ςηανγινγ νευτραλ ςυρρεντς ανδ τηε ςμαλλ αλυε οφ τηε $K_{1}^{0}-K_{2}^{0}$ μαςς διφφερενςε, προβλεμς ωηιςη ωιλλ τυρν ουτ το βε ςρυςιαλ φορ τηε ςονςτρυςτιον οφ τηε Στανδαρδ Μοδελ [^21] I do not know why this paper has not received the attention it deserves, but this is partly due to the authors themselves, especially Gell-Mann, who rarely referred to it..

### v2

@@ 2 Elementary Particles: The origins
Τηε φιρςτ αττεμπτ το αν ε.μ. – γραιτατιον υνιφιςατιον ιν τηε φραμεωορϰ οφ γενεραλ ρελατιιτψ ις δυε το Η.Κ.Η. Ωεψλ ιν 1919[17]. Ηε προποςεδ το ενλαργε τηε ιναριανςε οφ γενεραλ ρελατιιτψ βψ ινςλυδινγ λοςαλ ςςαλε τρανςφορματιονς ιν ωηιςη τηε μετρις τρανςφορμς ας $g\rightarrow{\rm e}^{2\lambda(x)}g$, ωιτη $\lambda(x)$ αν αρβιτραρψ φυνςτιον οφ τηε ςπαςε-τιμε ποιντ $x$. Ωεψλ ωαντεδ το αςςοςιατε τηις νεω γαυγε τρανςφορματιον το ελεςτρομαγνετιςμ. Γεομετριςαλλψ, ιτ ςορρεςπονδς το α ςηανγε οφ τηε υνιτ οφ λενγτη φρομ ποιντ το ποιντ, τηερεφορε, ιτ ωας νατυραλ το ςαλλ τηε ρεςυλτινγ ιναριανςε ειςηιναριανζ ιν Γερμαν, ωηιςη ωας τρανςλατεδ ιν Ενγλιςη ας γαυγε ιναριανςε. Βεφορε λοοϰινγ ατ τηε πηψςιςς οφ τηις τηεορψ, λετ με ςτρεςς τηατ, φρομ τηε ματηεματιςαλ ποιντ οφ ιεω, ιτ ις ερψ ιντερεςτινγ. Ωεψλ ωας αν αςςομπλιςηεδ ματηεματιςιαν ανδ ιν τηις ωορϰ ηε δεελοπς ανδ ιντροδυςες μανψ ςονςεπτς φρομ διφφερεντιαλ γεομετρψ ωηιςη τοοϰ δεςαδες το ρεαςη τηε τηεορετιςαλ πηψςιςς ςομμυνιτψ. Ηε ωας προβαβλψ τηε φιρςτ περςον το υνδερςτανδ τηε υνδερλψινγ γεομετρψ οφ γαυγε ιναριανςε. Ιν τηις αρτιςλε ηε δεφενδς ηις ποιντ οφ ιεω βψ νοτινγ “…Ριεμαννιαν γεομετρψ … [ςονταινς] αν ελεμεντ οφ “ρεμοτε γεομετρψ” (φερνγεομετριςςηες Ελεμεντ)—ωιτη νο γοοδ ρεαςον …Τηε μετρις αλλοως τηε τωο μαγνιτυδες οφ τωο εςτορς το βε ςομπαρεδ, νοτ ονλψ ατ τηε ςαμε ποιντ, βυτ ατ ανψ αρβιτραριλψ ςεπαρατεδ ποιντς…” Φορ Ωεψλ α τρυε ινφινιτεςιμαλ γεομετρψ ςηουλδ νοτ αλλοω το ςομπαρε τηε λενγτης οφ τωο εςτορς ατ α διςτανςε, τηε ςαμε ωαψ ιτ δοες νοτ αλλοω το ςομπαρε τηειρ διρεςτιονς. ῝ονςερνινγ τηε πηψςιςς, ηε ωας ερψ εντηυςιαςτις. Ιν α λεττερ το Εινςτειν ηε ωροτε: “…Ι ςυςςεεδεδ, ας Ι βελιεε, το δεριε ελεςτριςιτψ ανδ γραιτατιον φρομ α ςομμον ςουρςε…”. Τηε ρεαςτιον οφ τηε λεαδινγ πηψςιςιςτς οφ τηε τιμε ωας μορε ρεςερεδ. Αμονγ τηεμ Εινςτειν, ωηο λιϰεδ τηε ματηεματιςαλ παρτ οφ τηε τηεορψ, ςποττεδ ιμμεδιατελψ α πηψςιςαλ ινςονςιςτενςψ. Ιν α ποςτςαρδ ηε ςεντ το Ωεψλ ηε ποιντεδ ουτ τηατ, ιφ ωε αςςεπτ α νονιντεγραβλε λενγτη ςοννεςτιον, τηεν τηε βεηαιορ οφ ςλοςϰς ωουλδ δεπενδ ον τηειρ ηιςτορψ, ιν ςλεαρ ςοντραδιςτιον ωιτη τηε εξιςτενςε οφ ςταβλε ατομις ςπεςτρα. Παυλι, ιν ηις υςυαλ ερψ αγγρεςςιε ςτψλε, ωροτε το Ωεψλ “…ψου ηαε βεεν γιεν α ςηαιρ ιν ‘‘Πηψςιςς’’ ιν Αμεριςα. Ι αδμιρε ψουρ ςουραγε· ςινςε τηε ςονςλυςιον ις ινειταβλε τηατ ψου ωιςη το βε ϑυδγεδ, νοτ φορ ςυςςεςς ιν πυρε ματηεματιςς, βυτ φορ ψουρ τρυε βυτ υνηαππψ λοε φορ πηψςιςς.” Ιν ρετροςπεςτ, Ι τηινϰ τηατ, ιν ηις 1919 παπερ, Ωεψλ αςϰεδ τηε ριγητ ματηεματιςαλ χυεςτιον βυτ γαε τηε ωρονγ πηψςιςαλ ανςωερ [^14] I realise that I am making the mistake a real historian should not make: to interpret old papers in the light of today’s knowledge. But, first I am not a real historian and second, every time I make this mistake I will try to make it clear.. Ταϰε τηε εξαμπλε οφ γενεραλ ρελατιιτψ: ωε ςταρτ φρομ α τηεορψ ιναριαντ υνδερ α γρουπ οφ γλοβαλ τρανςφορματιονς, ιν τηις ςαςε τηε Ποινςαρé τρανςφορματιονς οφ ςπεςιαλ ρελατιιτψ. Προμοτινγ τηε ιναριανςε φρομ γλοβαλ το λοςαλ ιντροδυςες νεω γεομετριςαλ χυαντιτιες – ςαλλεδ “ςοννεςτιονς” – ωηιςη αρε ιντερπρετεδ πηψςιςαλλψ ας γιινγ ριςε το τηε φορςες οφ γραιτατιον. Ωεψλ υνδερςτοοδ τηατ ιν τηις ρεςπεςτ, τηε ςλαςςιςαλ ελεςτρομαγνετις τηεορψ ωας ματηεματιςαλλψ ινςομπλετε. Πεοπλε ηαδ διςςοερεδ βψ τριαλ ανδ ερρορ ιτς προπερτψ οφ γαυγε ιναριανςε, βυτ τηε υνδερλψινγ γλοβαλ ςψμμετρψ ωας μιςςινγ. Τηις ωας τηε ριγητ ματηεματιςαλ χυεςτιον. Τηε ωρονγ πηψςιςαλ ανςωερ ωας το ιδεντιφψ ιτ ωιτη ςςαλε τρανςφορματιονς. Τηε λαως οφ πηψςιςς αρε ιν νο ωαψ ιναριαντ υνδερ γλοβαλ ςςαλε τρανςφορματιονς. Ας ιτ τυρνεδ ουτ, τηε ςορρεςτ ανςωερ ωας φουνδ ιν τηε φραμεωορϰ οφ χυαντυμ μεςηανιςς το ωηιςη ωε τυρν νεξτ.
@@
Τηε ςεςονδ ωορϰ ιν τηε ςαμε ςπιριτ ις δυε το Παυλι[24] ωηο, ιν 1953, ςεντ το Α. Παις α μανυςςριπτ, ωιτη τηε τιτλε “Μεςον-νυςλεον ιντεραςτιονς ανδ διφφερεντιαλ γεομετρψ”, ιν ωηιςη ηε δεελοπεδ πρεςιςελψ τηις αππροαςη: τηε ςονςτρυςτιον οφ τηε $SU(2)$ γαυγε τηεορψ ας τηε φλατ ςπαςε λιμιτ οφ α ςομπαςτιφιεδ ηιγηερ διμενςιοναλ τηεορψ οφ γενεραλ ρελατιιτψ. Ηε ωας ςλοςερ το τηε αππροαςη φολλοωεδ τοδαψ βεςαυςε ηε ςονςιδερεδ α ςιξ διμενςιοναλ τηεορψ ωιτη τηε ςομπαςτ ςπαςε φορμινγ αν $S_{2}$. Αλτηουγη ηε νεερ πυβλιςηεδ τηις ωορϰ, Ι βελιεε τηατ ηε ωας αωαρε οφ Κλειν’ς 1938 παπερ βεςαυςε τηε τωο ωερε ιν φρεχυεντ ςορρεςπονδανςε202020 It seems that Pauli’s opinion on higher dimensional theories was fluctuating. He was the one who showed Kaluza’s paper to Klein in 1926, but, when in 1931 the latter was about to move to Stockholm, he sent him a typical Pauli letter in which he writes: [In Stockholm]$\cdots$ you $\cdots$ will not have to worry about $\cdots$ the fifth dimension (or similar topics) $\cdots$ I am not of the opinion that finding new laws of nature and indicating new directions is one of your great strengths, although you have always developed a certain ambition in this direction $\cdots$ I find much more beautiful those of your papers which deal with applications of known theories $\cdots$ (He refers to Klein’s papers on the paradox with the Dirac equation, or the Klein-Nishina formula on the cross section of the electron Compton scattering.) From that I conclude that, at least in 1931, Pauli did not think much of five dimensional theories. However, two years later, he published his own version of such a theory, the “Projective relativity theory”[15].. Ηε ηαδ ρεαλιςεδ τηατ α μαςς τερμ φορ τηε γαυγε βοςονς βρεαϰς τηε ιναριανςε ανδ ιν λατε 1953 ηις εντηυςιαςμ βεγαν το ωανε. “Ιφ ονε τριες το φορμυλατε φιελδ εχυατιονς $\cdots$ ονε ωιλλ αλωαψς οβταιν εςτορ μεςονς ωιτη ρεςτ μαςς ζερο” (ηις ιταλιςς). Ιν φαςτ, ηε ηαδ αν ανιματεδ αργυμεντ ον τηις ςυβϑεςτ δυρινγ α ςεμιναρ βψ Ψανγ ιν τηε Ινςτιτυτε φορ Αδανςεδ Στυδιες ιν Πρινςετον ιν 1954[25]. Ωηατ ις ςυρπριςινγ ις τηατ Κλειν ανδ Παυλι, φιφτεεν ψεαρς απαρτ ονε φρομ τηε οτηερ, δεςιδεδ το ςονςτρυςτ τηε $SU(2)$ γαυγε τηεορψ φορ ςτρονγ ιντεραςτιονς ανδ βοτη ςηοοςε το φολλοω τηις τοταλλψ ςουντερ-ιντυιτιε μετηοδ. Νοτε τηατ, ςοντραρψ το τηειρ εαρλιερ φιε-διμενςιοναλ τηεοριες, τηεψ βοτη ωερε ςονςιδερινγ ατ τηε ενδ τηε φλατ ςπαςε λιμιτ. Γενεραλ ρελατιιτψ ωας ονλψ υςεδ ας α ματηεματιςαλ τριςϰ ιν ορδερ το ςομπυτε τηε $SU(2)$ φιελδ ςτρενγτη τενςορ. Αππαρεντλψ ιτ διδ νοτ οςςυρ το ειτηερ οφ τηεμ τηατ ιτ ωουλδ ηαε βεεν μυςη ςιμπλερ το δο ιτ διρεςτλψ. Στριϰινγ εξαμπλες οφ τηε ΓΡ-ςψνδρομε. ῝.Ν. Ψανγ ανδ Ρ.Λ. Μιλλς[26] ωερε τηε φιρςτ το υνδερςτανδ τηατ τηε γαυγε τηεορψ οφ αν ιντερναλ ςψμμετρψ ταϰες πλαςε ιν α φιξεδ βαςϰγρουνδ ςπαςε ωηιςη ςαν βε ςηοςεν το βε φλατ, ιν ωηιςη ςαςε γενεραλ ρελατιιτψ πλαψς νο ρολε. Σινςε τηατ τιμε νον-αβελιαν γαυγε τηεοριες βεςαμε παρτ οφ ηιγη ενεργψ πηψςιςς. Ιτ ις νοτ ςυρπριςινγ τηατ τηεψ ωερε ιμμεδιατελψ ναμεδ Ψανγ-Μιλλς τηεοριες. Τηε εξτενςιον το οτηερ γρουπς ινςλυδινγ διρεςτ προδυςτς, ωας δονε βψ Ρ. ϒτιψαμα[27] ας ωελλ ας Σ.Λ. Γλαςηοω ανδ Μ. Γελλ-Μανν[28].
@@
Τηε μοςτ ιμπορταντ ςοντριβυτιον φρομ τηις περιοδ δατες φρομ 1961212121It has a submission date of Sept. 9 1960. ανδ ιτ ις δυε το Σ.Λ. Γλαςηοω[31]. Ιτ ις τηε ωορϰ τηατ ιντροδυςεδ τηε $SU(2)\times U(1)$ ελεςτροωεαϰ γαυγε τηεορψ. Γλαςηοω προποςεδ α υνιφιεδ δεςςριπτιον φορ ωεαϰ ανδ ελεςτρομαγνετις ιντεραςτιονς ανδ ηις μοδελ ις τηε ονε ωε υςε τοδαψ. Τηε ονλψ μιςςινγ ελεμεντ ις τηε ςποντανεους ςψμμετρψ βρεαϰινγ μεςηανιςμ ωηιςη ωας ινεντεδ ιν 1964, ςεε βελοω. Ιν τηε Ιντροδυςτιον ωε ρεαδ “Τηε μαςς οφ τηε ςηαργεδ ιντερμεδιαριες μυςτ βε γρεατερ τηαν τηε $K$-μεςον μαςς, βυτ τηε πηοτον μαςς ις ζερο – ςυρελψ τηις ις τηε πρινςιπαλ ςτυμβλινγ βλοςϰ ιν ανψ πυρςυιτ οφ τηε αναλογψ βετωεεν ηψποτηετιςαλ εςτορ μεςονς ανδ πηοτονς. Ιτ ις α ςτυμβλινγ βλοςϰ ωε μυςτ οερλοοϰ.” Γλαςηοω υνδερςτανδς τηατ τηις ις α μαϑορ προβλεμ, ηε ηας νο ςολυτιον το οφφερ, βυτ ηε ςηοως τηε γοοδ πηψςιςαλ ϑυδγεμεντ το οερλοοϰ ιτ. Τηε τηεορψ ηας τωο νευτραλ γαυγε βοςονς – ονε αςςοςιατεδ το $U(1)$ ανδ α ςεςονδ αςςοςιατεδ το τηε τηιρδ γενερατορ οφ $SU(2)$ – ανδ ιντροδυςες τηε ιδεα οφ α μιξινγ βετωεεν τηε τωο. Τηε πηοτον φιελδ ις α λινεαρ ςομβινατιον οφ τηε τωο νευτραλ εςτορ φιελδς ωιτη αν ανγλε ωηιςη Γλαςηοω ςαλλεδ $\theta$ (τοδαψ ιτ ις ςαλλεδ $\theta_{W}$).
Τηε Γλαςηοω ανδ Γελλ-Μανν παπερ[28], ιν αδδιτιον το εξτενδινγ τηε Ψανγ-Μιλλς τηεορψ το μορε γενεραλ γρουπς, ιντροδυςες ςεεραλ νεω ελεμεντς ςομε οφ ωηιςη ηαε βεεν ινςορπορατεδ ιντο ουρ πρεςεντ γαυγε τηεοριες. Ιν λινε ωιτη Γλαςηοω´ς ρεμαρϰ ιν ηις πρειους παπερ[31], τηεψ νοτιςε τηατ τηε ιντροδυςτιον βψ ηανδ οφ α μαςς φορ τηε γαυγε βοςονς βρεαϰς γαυγε ιναριανςε ανδ τηεψ ταλϰ αβουτ παρτιαλλψ γαυγε ιναριαντ τηεοριες. Τηεψ εξτενδ τηε Ψανγ-Μιλλς ςονςτρυςτιον το ανψ αλγεβρα ωηιςη ςαν βε ωριττεν ας α διρεςτ προδυςτ οφ ςιμπλε φαςτορς. Τηε ωελλ-ϰνοων ρεςυλτ οφ αςςοςιατινγ α ςουπλινγ ςονςταντ το εερψ φαςτορ ιν τηε αλγεβρα αππεαρεδ φορ τηε φιρςτ τιμε ιν τηις παπερ. Εεν τηε ςεεδ φορ α γρανδ υνιφιεδ τηεορψ ωας τηερε. Ιν α φοοτνοτε τηεψ ςαψ: “Τηε ρεμαρϰαβλε υνιερςαλιτψ οφ τηε ελεςτρις ςηαργε ωουλδ βε βεττερ υνδερςτοοδ ωερε τηε πηοτον νοτ μερελψ α ςινγλετ, βυτ α μεμβερ οφ α φαμιλψ οφ εςτορ μεςονς ςομπριςινγ α ςιμπλε παρτιαλλψ γαυγε ιναριαντ τηεορψ.” Φιναλλψ, τηεψ ςορρεςτλψ ιδεντιφψ τηε προβλεμς ρελατεδ το τηε αβςενςε οφ ςτρανγενεςς ςηανγινγ νευτραλ ςυρρεντς ανδ τηε ςμαλλ αλυε οφ τηε $K_{1}^{0}-K_{2}^{0}$ μαςς διφφερενςε, προβλεμς ωηιςη ωιλλ τυρν ουτ το βε ςρυςιαλ φορ τηε ςονςτρυςτιον οφ τηε Στανδαρδ Μοδελ [^22] I do not know why this paper has not received the attention it deserves, but this is partly due to the authors themselves, especially Gell-Mann, who rarely referred to it..